Niet meer alleen! - Reisverslag uit Kumily, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Niet meer alleen! - Reisverslag uit Kumily, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Niet meer alleen!

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

12 Oktober 2006 | India, Kumily

Hallo allemaal!

Hier een berichtje uit het natte Kerala. Afgelopen dinsdag zijn we in Kerala, Allepay aangekomen. Nu zitten we alweer in Kerala, Kumili, maar ik zal beginnen bij het begin. Dit heeft Rianne geschreven, dus nu zal ik eerst verder gaan waar ik gebleven was.

Vanuit Risikesh ben ik naar Haridwar gegaan en dit is een erg heilige plaats (verrassend he), omdat hier de Ganges van Himalaya overgaat in het vlakke land. Je moet toch wat bedenken om het heilig te maken. Hier komen elke avond duizende mensen bijeen voor de 'river worship ceremony'. Erg indrukwekkend om te zien zoveel mensen, maar in vergelijking met de ceremonie in Risikesh was het een beetje SFEERloos. Ik had een treinticket naar Delhi voor woensdagavond, maar er was eigenlijk op de ceremonie na niet zoveel te doen, dus heb redelijk wat tijd op internet doorgebracht.

In Delhi heb ik donderdag een beetje aan cultuur gedaan, mijn pak opgehaald en naar Nederland op laten sturen en een heerlijke ijskoude heineken gedronken. Vrij koninklijk!
Vrijdagmiddag met de trein naar Mumbai gegaan en hier zaterdagochtend rond 8 uur aangekomen. In het begin leek het op Delhi (rickshawrijders, die je proberen te naaien), maar het bleek anders te zijn! Zaterdag heb ik beetje de buurt verkend, geluncht, biertje gedronken, geinternet en gewacht op Rianne, erg ontspannen dus. Nu komt het begin van Rianne met af en toe een noot van mij!

Afgelopen zaterdagavond ben ik geland in Mumbai, waar Ronald op me stond te wachten. Hij was al een dag eerder in Mumbai en zeer te spreken over de plaats. Volgens hem een stuk relaxter dan Delhi. Al kreeg hij wel direct die avond een klap in zijn nek, omdat hij geen geld wilde geven... Dit was hem gelukkig nog niet eerder overkomen. (Ronald)Dit was idd niet heel relaxt!

De volgende dag Mumbai verkend. Het is een drukke smoggie stad (Ronald: viel die dag best mee), die me aan Hong Kong deed denken, maar dan minder hoogbouw. Die dag veel mooie oude Engelse gebouwen gezien, een synagoge, parken, lekker gegeten (erg handig dat Ronald al wat gerechten kent), prima dus. (Ronald)Voor mij was dit een kleine cultuurshock, dat dit ook India was: schone straten, mooie engelse gebouwen, weinig mensen die wat van je willen, weinig bedelaars, weinig getoeter en mensen die zich aan de verkeersregels houden, etc.

De dag erna een ander gedeelte van Mumbai verkend. Drukker en armer (veel bedelaars en allemaal mensen die wat van je willen). Heftig om te zien...Dit leek meer op India (Ronald)!

Dinsdag gevlogen naar Kochi en van daar uit direct de bus gepakt naar Allepey. Een kleinere plaats waar we een leuke hotel hadden. Kerala is ook een heel verschil met Mumbai. Je kunt duidelijk zien dat het een rijker gebied is. Mooie huizen, relaxtere mensen, nog geen bedelaar gezien, etc. (Ronald)Wederom geen echt India dus!

Woensdag met een houseboot de Backwaters verkend en dit was erg mooi!! (zie foto's) en kan ik iedereen (vooral verliefde, verloofde en getrouwde stelletjes) aanraden: mooie natuur, goed eten, etc. We zaten we z'n tweeen en drie mensen die vaarden, kookten, etc. Goed voor elkaar dus. Op deze boot geslapen en vanochtend om 10 uur weer voet aan wal gezet.

We hadden het idee dat in Allepey verder niet zoveel te doen was, dus zijn we vertrokken naar Kumili waar we morgen een trekking gaan doen door een wildlife sanctuary. Ben benieuwd welke beesten we tegenkomen, maar er zit in ieder geval van alles zoals, olifanten, tijgers, herten, etc.

(Ronald)Tot nu toe heeft Rianne een erg relaxte vakantie. Alleen zijn soms de bedelaars lastig (Hoe er mee om te gaan? Iemand een tip?) en de toiletten vies(met name vandaag, was idd echt smerig!)
Het eten is tot nu toe echt top: verse vis en smaakvol eten. Vandaag was echter qua eten niet zo'n sccs, het smaakt zoals normaal Indiaas eten: Heet en smaakloos. Rianne's maag kan het ook nog redelijk handlen.

Wij zijn natuurlijk benieuwd hoe in het Nederland is. Wij vermaken ons prima!

Broer en zus Bomkamp

• 12 Oktober 2006 - 16:37

Over De Waal:

Bompie: over die klap in je NEC:pas maar op met die Nijmegenaren....ze zitten overal, zelfs in het verre Mumbai.

REIS ze,

Ciao Aadje Afkoopsom

• 12 Oktober 2006 - 16:54

Erik:

Ga je scheren Bomkamp!

• 12 Oktober 2006 - 19:36

Ab Reitsma:

Lieve Indiagang(st)ers,

Goed weer iets van je/jullie te horen en zien. Ronald, je begint al echt op een India-er te lijken. Waar je mee omgaat ... enz.
    Rianne, wij zijn blij dat Ronald weer een beetje onder (Nederlands) bestuur staat. Kan hij alvast weer een beetje pré-acclimatiseren. Het zal wel een hele schok zijn als jij, Ronald, weer in Nederland en zeker in de polder van Spijk (zo burgerlijk ...) moet/mag vertoeven.
    Heel veel plezier en goede momenten met elkaar.

With love from Spijk,

Geertruid@ en @b

• 12 Oktober 2006 - 20:10

Jan En Yvonne:

Hoi Ronald en Rianne,
    Jullie hebben zo te zien niets te veel gezegd over de mooie Backwaters. Mooie foto's. Persoonlijk spreekt ons dat meer aan dan al die gebouwen, lijken al snel op elkaar. Maar hopelijk laat je Rianne nu snel iets van het echte India zien hoor, zodat ze een beetje weet wat Renate en jij allemaal al hebben moeten doorstaan! Veel plezier nog met zijn tweetjes!
    Groetjes Jan en Yvonne

• 13 Oktober 2006 - 09:46

Balt:

Bomhoff, die stoppelbaard is fantastisch! Mooie verhalen verder waar de sfeer lekker in zit!

• 13 Oktober 2006 - 11:38

Judith Apeldoorn:

Hai Rianne en Ronald,
    ziet er tof uit zeg al die foto's. Zit ik hier achter de pc op vrijdagmiddag hard te werken ;-(. Ik hoop dat jullie het heel leuk hebben.Rianne tot snel.
    groetjes
    Judith

• 17 Oktober 2006 - 17:54

Marisse:

Hey lieve broer en zus,

Leuk om jullie bericht te lezen! Fijn dat alles zo mooi is! Tja en de bedelaars zijn inderdaad lastig ja.. Hier in Kenya zijn er voornamelijk veel straatkinderen en iedereen zegt dat je bedelaars en straatkinderen echt beter niks kan geven en hoe moeilijk dat misschien soms ook is, het is denk ik wel het beste..(kleine tip van een 'ervaren' reiziger' ;-) ) Verder gaat met mij alles goed, toevallig nu al twee dagen erg last van de darmen, dus hoop rian dat die van jou het allemaal goed gaan trekken! Heel veel plezier samen, genier er goed van!

Veel liefs Marisse

p.s broer die baard staat je goed haha