Lekker heilig allemaal - Reisverslag uit New Delhi, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Lekker heilig allemaal - Reisverslag uit New Delhi, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Lekker heilig allemaal

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

30 September 2006 | India, New Delhi

Tijdens het vorige bericht was ik nog in Mussoori. Daarvandaan ben ik de donderdag naar Risikesh gegaan. Risikesh ligt aan de Ganges en is dus erg heilig voor de Hindu’s. Elke avond is er om 18 uur een erg indrukwekkend ritueel bij de Ganges. Het staat op film, maar helaas kun je nog geen films uploaden. Dus de sfeerimpressie volgt nog vanaf 16 decemeber. Heb namelijk vorige week ticket geboekt en ben als alles goed is 16 december om 13.55 uur op schiphol.

In Risikesh verbleef ik in een guesthouse tussen alleen maar blowende Israeliers in Mount Valley Mama’s Cottage. Mama noemde iedereen ‘ son’ en iedereen noemde Mama, mama. Mensen die me een beetje kennen kunnen zich voorstellen dat dit niet mijn ideale guesthouse is. Maar soepel als ik ben pas ik me daar aan. Vrijdag was het voor de joden (nee niet Ajax) oud en nieuw en er was dan ook een kleine Israelische party voor mijn kamer. Aangezien ik de volgende dag om 4 uur ‘s ochtends werd opgehaald door een rickshaw heb ik dit ‘ festijn’ helaas aan mij voorbij moeten laten gaan. Verder bestaat Risikesh voornamelijk uit Ashrams, waar mensen de hele dag mediteren en aan yoga doen. Daarnaast zijn er natuurlijk de gebruikelijke temples. De grootste tempel is hier 13 etages hoog. In de tempel bevinden zich erg veel heilige beelden en nog meer shops. En aangezien er veel touristen zijn en het heilig is zijn er ook erg veel bedelaars.

Zaterdag heb ik dus 13 uur in de bus gezeten om me een week tussen de pelgrims te mengen middenin de Himalaya (boven 3000m hoogte). Op weblogs van andere mensen heb ik gelezen dat de bussen in India een hel zijn, maar ik moet zeggen dat ik er na 70 uur aan begin te wennen. (zoals Theo Maassen zegt, alles went).
Hier had ik 3 dingen op het programma staan: met de Sikh’s de Hem Kund beklimmen, naar de Valley of Flowers gaan en met de Hindu’s naar Badrinath. Lekker heilig allemaal.

Eerst even een top 5 met vragen die in die tijd dat ik daar was aan me gesteld zijn (er waren weinig westerse touristen, dus ik was nogal interessant)
Met stip op 1: Which country? Holland, from which city are you?
Are you alone? Yes(de meesten vonden dat nogal zielig)
Are you married? No
Girlfriend? Yes How many? 1, Just one? Why?
Name? Ronald, yours?

In Govindghat heb ik geslapen in de Gurudware (heilige tempel van de Sikhs, waar je GRATIS kunt eten en slapen). Zondagochtend begonnen om 5 uur de gebeden en om 6 uur ben ik opgestaan en om 7 uur vertrokken om te lopen naar Ghangaria (14 km verderop). Mijn backpack is vrij zwaar dus hier maar een Indier voor ingehuurd. Na mooie wandeltocht door prachtige bergen rond 13 uur aangekomen in Ghangaria. Hier is dus verder niets te doen, behalve eten en slapen. En het is er stervens koud! Alle restaurants hebben hier trouwens dezelfde menukaart! Na beetje met Sikh’s praten ben ik rond 21 uur gaan slapen.

De volgende dag stond de beklimming van de hem kund (heilig meer van de Sikh’s op 4300 m) op het programma. Om 6.40 uur vertrokken en met 5 andere Sikh’s de hele dag omhoog gelopen, geluisterd naar gebeden, geluncht en weer terug gelopen. ’s Ochtends erg enthousiast in de korte broek vertrokken, maar aan het eind van de ochtend werd het weer slechter en het was niet te doen koud op 4300 m.
Zij kwamen uit Delhi en waren ongetraind, dus voor hen was iets taaier dan voor mij.Heel veel mensen (voornamelijk dikke en oude mensen) laten zich door een paard, ezel of mens (bij iemand anders op de rug in een mand of in een soort draagbaar door 4 mensen) omhoog dragen. Sindsdien besloten om nooit dik te worden! Andere mensen lopen daarentegen op blote voeten (niet heel relaxt, over alleen maar stenen en tussen paardenstront)
In het meer baden de Sikh’s aangezien ze geloven dat dit goed voor ze is. Het water is echter stervenskoud, dus ik heb het aan me voorbij laten. In Juni begint het pelgrimseizoen en dan ligt er alleen maar ijs!

De volgende dag naar de Valley of Flowers gegaan, wat volgens de Lonely Planet nearest place to paradise is. De hele dag met Sikh opgetrokken die ook alleen was en op gezelgschap aan het wachten was bij de ingang van het park. Van hem uitleg gekregen over hun geloof (makkelijker dan Hinduisme)!De uitzichten en natuur waren geweldig, echter geen bloemen, aangezien het bloeiseizoen in Juli/Augustus is. Dit mocht echter de pret niet drukken. Foto’s komen online. Sommige Sikh;s hebben gel in hun baard, erg imagematig!

Na wederom hetzelfde ontbijt woensdag terug gelopen met een Canadase en Indier (beide werkten voor vredesorganisatie in Sri Lanka) terug gelopen naar Govindghat (met backpack, is niet heel goed voor je rug, maar niemand bood aan om mijn tas te dragen, dus maar zelf gedaan). Van Govindghat de bus genomen naar Badrinath en daar guesthouse opgezocht, relaxed gegeten en gaan slapen. Ondertussen had ik het ritme van een ideale student (rond 21 uur slapen en rond 6 uur opstaan).

Badrinath is een van de heiligste plaatsen voor de Hindu’s, ik heb boekje gekocht met uitleg over het waarom, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk, dus ga het ook niet oproberen uit te leggen. Vlakbij de tempel was een erg relaxte warmwaterbron en baden daarin is erg goed voor je, dus dit wel gedaan (leek me beter dan in een koud meer op 4300m).
Gedurende de hele week, was er een ook erg bekende Hindu in het dorp die de hele week aan het spreken was (live op Indiase TV). Het was dus vrij druk hier. Mijn hindu is echter helaas nog steeds vrij matig! In de buurt was een supermooi klein dorp met wederom paar heilige attracties en een waterval van 145 m hoog, erg indrukwekkend!

Gister in de bus terug, werd een rit van 14 uur ipv 12 uur. Rond 13.30 uur vertrokken we na de lunch, 14.15 uur tanken, 14.30 uur stoppen om band te verwisselen, 15.30 uur verder, toch niet want andere band was ook niet goed, dus die verwisselen. Uiteindelijk om 16.30 uur veer vertrokken. Geen probleem allemaal. In India gaat alles lekker Manjana en ik begin me er goed aan aan te passen. Denk echter dat wanneer de trein/bus in Nederland 10 minuten vertraging heeft wanneer ik terug ben, ik wel meteen weer opgefuckt ben. Om 21 uur in hotel, ingecheckt, gegetenen gaan slapen. Nog typisch geval van India meegemaakt. Er rijden hier soort busjes af en aan volgens vaste routes, waar je zo in kunt stappen. Op weg naar hotel dus deze genomen. Taxichauffeur vroeg 10 Rps terwijl mijn buurman hem net 4 had gegeven. Heb hem maar even gezegd dat het slecht voor zijn karma was!

Al met al was het super relaxte heilige week, met fantastische natuur (zie foto’s), 70 km wandelen (nieuwe hobby) en aardige en interessante mensen.

Vandaag is mijn herstel dag. Ben net bij de kapper geweest en heb ook mijn baard laten knippen (supermooi). Morgen ga de omgeving hier verkennen en dan maandag naar Haridwas (nog heiliger dan Risikesh) en woensdagavond terug naar Delhi om vrijdag naar Mumbay te gaan en Rianne zaterdagavond van het vliegveld te halen. India is supermooi land, maar na 10 weken begin je bijna alles normaal te vinden. Wanneer Rianne aankomt zal ik wel weer merken dat dingen in vergelijking met Nederland toch niet helemaal normaal zijn.

Dat was het wel weer voor nu! De foto's komen nog (is vanaf deze computers niet mogelijk helaas) en de het volgende bericht zal van Rianne en mij samen zijn.

  • 30 September 2006 - 12:55

    Rectificatie:

    Waar staat "Sindsdien besloten om nooit dik te worden!" moet zijn "Sindsdien besloten af te vallen"

    Kleine vadsige baas!!!!

  • 30 September 2006 - 18:33

    Amersfoort Vathorst:

    nieuw hip station voor vadsige bazen

  • 01 Oktober 2006 - 09:08

    Jan En Yvonne:

    Hoi Ronald,
    Zo te lezen is het maar goed dat jij zo'n afgetraind lichaam hebt en zo'n goede conditie, anders had jij je vast ook in een mand op iemands rug naar boven laten dragen...... Maar leuk om weer wat van je te horen. Veel plezier straks met Rianne in India en tot ziens in december!
    Groetjes Jan en Yvonne

  • 01 Oktober 2006 - 09:10

    Jan En Yvonne:

    O, ja Ronald nog 1 ding: je kunt wel zien dat je nu zonder vriendin aan het reizen bent, anders had je nooit je baard zo laten staan. Hopelijk herkennen we je straks nog als je terugkomt.
    Jan en Yvonne

  • 02 Oktober 2006 - 07:41

    Balt:

    Yo Bomhoff, prachtige foto's!
    En je baard: wat magnifiek!

  • 02 Oktober 2006 - 12:51

    Geertruida En Ab:

    Hoi Ronald,
    Begrijp ik het goed dat je straks in Nederland je vriendin niet op handen draagt,maar in een mandje op je rug.
    Een groet uit Spijk.

  • 03 Oktober 2006 - 18:07

    De Nijkie's:

    Hoi Ronald,
    Gaaf daar hoor als wij zo de foto's zien. het is wel even wennen om jou met een baard te zien.
    Wij wensen jou en Rianne samen een hele leuke tijd toe en een smakelijk van je stukje kaas (hebben we van je moeder gehoord).
    Voor de komende tijd maak er wat van en we zullen nog wel van je verhalen horen of via je ouders of misschien van Oma.
    Heel veel groetjes uit enschede van Henk, Jannie, Britney en Wesley. Zo en nu gaan we naar de verhalen van je kleine zusje.

  • 05 Oktober 2006 - 15:10

    Timo:

    Bomhof,

    Slecht voor je karma!? Wat een goeie teksten in Thailand loopt ook nog steeds een meisje te bibberen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 December 2006

Nu echt laatste bericht!

10 December 2006

Laatste bericht?

28 November 2006

Vakantie?!

14 November 2006

Stilte voor de STORM?

01 November 2006

Weer alleen
Ronald

Actief sinds 09 Juli 2006
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 28063

Voorgaande reizen:

25 Juni 2013 - 21 December 2013

Wereldreis...

24 Juli 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: