Lekker reizen - Reisverslag uit New Delhi, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Lekker reizen - Reisverslag uit New Delhi, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Lekker reizen

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

20 September 2006 | India, New Delhi

Na 2.5 week weer een berichtje uit India. In de afgelopen tijd ben ik achtereenvolgens in Mcleod Ganj, Shimla, Sangla, Chitkul, Kalpa, Sarahan en Shimla geweest. Nu bevind ik me in Mussoorie. Dat klinkt als veel reizen en dat is he took (uurtje of 50 met de bus in totaal).

Ik zal het proberen kort te houden. Om te beginnen bij het einde van het vorige bericht: ik heb idd het onderspit moeten delven en ga 3 weken met Rianne door Zuid-India reizen (ik weet het ik ben te schappelijk, maar ik heb het boek wat ik met mijn afstuderen heb gekregen: Hoe word ik een rat? dan ook nog niet gelezen). Zuid-India vind ik echter ook prima, ik ben nog niet India moe namelijk!
In Mcleod Ganj ben ik t/m vrijdag gebleven en in de tijd heb ik 2 monniken (mooie gekken, zie foto: links Ianchup en rechts Hima Bati) geholpen met hun Engels (was erg leuk en leerzaam om te doen), 3 daagse kookcursus gevolgd, films gekeken, lezen, eten, slapen, kortom vakantie houden. Ik had de monniken nog wel langer willen helpen, maar was na 2 weken redelijk Mcleod Ganj moe.
Op zaterdag naar Shimla gegaan en ‘s avonds gegeten en baco’s gedronken met oud-commissiegenoot van Veracket (Jelmer Zijlstra, zit hier voor cursus van zijn werk, is goedkoper dan 5 weken cursus in Nederland). Erg relaxed. Volgende dag beetje gechilled en paar culturele dingen in Shimla, maar er was geen zak te zien, alleen maar wolken en mist (zicht ong. 30 meter).En de autobiografie van Gandhi gekocht voor 30 Rps (55 eurocent, topaankoop).

Vervolgens ben ik dus naar 4 kleine plaatsjes geweest. Hier kan ik kort over zijn: mooie, Bergen, oude tempels, weinig inwoners, erg relaxed, weinig touristen, maar die er waren waren of Israelisch (natuurlijk) of Frans, goedkoop, mooie uitzichte, extreem mooie sterrenhemel, ’s nachts vrij koud, overdag erg mooi weer, weinig telefoonbereik en internet, souvenirs kopen etc.
In elke plaats ongeveer 1,5 dag geweest, met je vriendin zou je het er zeker langer kunnen uithouden, maar alleen begint het snel te vervelen (de uitzichten veranderen niet echt). Klinkt misschien niet heel spectaculair (schijn ik vaker last van te hebben), maar het was zeker de moeite waard!
Slapen in een tempelcomplex waar ze om 5.30 uur beginnen met bidden is ook relaxt, leve de oordoppen! Eigenaresse (aardige dochters trouwens) van eettentje die na haar eten een paar boeren laat is ook geen probleem.

Over de 50 uur in de bus is ook nog wel wat te vertellen: Een paar pitsstops gemaakt om slicks (banden zonder enig profile) in te wisselen voor banden met een beetje profiel. De wegen zijn gelukkig al erg goed en de mensen rijden extreem veilig, dus goede banden heb je ook eigenlijk niet nodig. Kotsen uit het raam is voor sommigen geen probleem, in de bus voor anderen trouwens ook niet! Erg veel ‘muziek’ (lees krakende luidsprekers). Een Suzuki Alto een kusje gegeven (ik trok het ook slecht). Veel nadenken over hattrick! Aan 25 mensen vragen wanneer de busgaat levert 10 verschillende antwoorden op: geen bus, 12 uur, 12.30 uur, geen bus, 15, 15.30, 16, 16.30, 17,. 17.30 uur. Het antwoord wat het eerste 5 kruisjes had heb ik maar gekozen. Een slapend kind naast de versnellingspook! Je maakt dus wat mee onderweg. Mag trouwens ook wel in 50 uur!

Hierna terug naar Shimla gegaan en in slechtste hotel tot nu toe gezeten: kamer van 4,5 m2, gedeelde toilet, geen douche, maar emmers, warm water bijbetalen, asociale Indiers ‘s ochtends. Voordeel was een TV en dat het vlakbij busstation was en dus geen gesjouw met tassen. In Shimla weer met Jelmer en collega’s gegeten, prima weer nederlands praten. De volgende dag (gister) naar Mussoori gegaan en hier vandaag een waterval in de buurt bezocht en zit nu al tijdje op internet. Morgen weer naar andere plaats, maar wat ik de komende tijd meemaak zet ik de volgende keer op deze plek. Treintickets naar Delhi en Mumbay om Rianne op te pikken zijn iig geboekt!

Heb ondertussen ook Indiaas eten beter leren waarderen, evenals Chai, cricket kijken en Indiaas snoep (voor de liefhebbers van 150% zoet). Andere dingen die opvallen: mensen (mannen, kinderen en vrouwen) die de hele dag stenen zitten te bikken. Mannen en jongens die met extreem zware dingen (zakken aardappelen, 3 kratjes fris, stenen, etc) op hun rug de berg oplopen.

Al met al bevalt het alleen reizen tot nu toe prima, je ontmoet vanzelf mensen als je wil en als je niet wilt niet!
Sommige Indiase mensen beginnen me wel op mijn zenuwen te werken (mensen die wat van je willen en toeterende automobilisten wanneer er niets aan de hand is/ruimte genoeg is), maar dat zal alleen nog maar erger worden. Ik zal proberen positief te blijven denken (advies uit The Monk Who Sold His Ferrari)

Dit was volgens mij wel weer lang genoeg, dus ik laat het hier bij. Als het lukt zet ik zometeen ook nog paar nieuwe foto’s op de weblog.

Voor de mensen in nederland, veel sccs en plezier!

Gr. Ronald

  • 20 September 2006 - 12:37

    ..:

    Hoelang ga je dan ?

  • 20 September 2006 - 12:41

    Balt:

    Vervolgens ben ik dus naar 4 kleine plaatsjes geweest. Hier kan ik kort over zijn: mooie, Bergen, oude tempels, weinig inwoners, erg relaxed, weinig touristen, maar die er waren waren of Israelisch (natuurlijk) of Frans, GOEDKOOP, mooie uitzichte, extreem mooie sterrenhemel, ’s nachts vrij koud, overdag erg mooi weer, weinig telefoonbereik en internet, souvenirs kopen etc.

    Klasse Bomhoff!

  • 20 September 2006 - 13:02

    Jan En Yvonne:

    Hoi Ronald!
    We vroegen ons al of hoe het met je ging daar in India. Al zo lang niets van je gehoord............
    Maar dit verhaal maakt het helemaal weer goed hoor, weer een uitgebreid reisverslag van jou, Ronald. Alleen die nieuwe foto's hebben we nog niet kunnen vinden.........
    In ieder geval is het weer fijn om te lezen dat je je wel vermaakt daar in je eentje. Veel plezier nog verder!
    Liefs Jan en Yvonne

  • 20 September 2006 - 13:36

    Ronald:

    Foto's staan erop. Nog kleine aanvulling op vorige bericht: Ook goede muziek gehoord: In the rain on the roof, it's the time to disco en Halleluja (jeff Buckley, moest meteen aan jou denken crucq)

  • 20 September 2006 - 14:32

    Rogier:

    Ronnie, mooi verhaal! Snap alleen niks van busverhaal.

    Aan 25 mensen vragen wanneer de busgaat levert 10 verschillende antwoorden op: geen bus, 12 uur, 12.30 uur, geen bus, 15, 15.30, 16, 16.30, 17,. 17.30 uur. Het antwoord wat het eerste 5 kruisjes had heb ik maar gekozen.

    Ciao, Rogier

  • 20 September 2006 - 16:56

    Kal Hoo Naa Hoo:

    Ik zeg dat lekker mee kunnen bléren met "it's the time to disco" sowieso vrienden maken geblazen is.

    Uniek mooi

  • 20 September 2006 - 18:43

    Aad De Mos:

    Bompie, Super mooi al je hilarische REIS-verhalen! Overigens: mooie gekken die blowende Fransen en Israeliers, lekkere lefty boys, voel je je vast wel prettig tussen.....?

    Ciao Aadje ("afkoopsom")

  • 21 September 2006 - 16:27

    Pleb:

    Ronnie,

    Ik zie dat je een baard laat staan. Weekendrelatie?
    Wel uniek mooi om je verhalen te lezen! Hier in het centrum van de wereld ook prima, de gebruikelijke sores!

    Gruss
    Dirk

  • 23 September 2006 - 09:37

    Ab Reitsma:

    Hoi Ronald,

    Goed weer eens iets van je te vernemen. Het gaat je gelukkig nog steeds goed af, zo allenig ...
    Kan het zijn dat wij iets missen in je relaas? Mis jij ook niet iets...? Maar, waar bemoeien wij ons mee. Geniet vooral ook van je samenzijn met je zus en wij zijn benieuwd naar foto´s van het Zuiden van India.

    Vriendelije groet,

    Geertruida en Ab

  • 23 September 2006 - 15:29

    Kat:

    Ha Ronaldo,
    fijn dat het goed met je gaat! Geniet ervan, pas goed op jezelf en heelhuids terugkomen! Ik lees je wel weer, liefs!

  • 24 September 2006 - 10:30

    Oma Bomkamp:

    Hoi Ronald, Ik ben weer op de hoogte van jou avonturen in India. Ik ben bij Karel. Al jou foto"s gezien, prachtig. Is de 50 euro al op aan brood en bananen? Of hebben de apen alles opgegeten.Groeten van Oma uit Oldenzaal en van de rest natuurlijk. Let goed op jezelf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 December 2006

Nu echt laatste bericht!

10 December 2006

Laatste bericht?

28 November 2006

Vakantie?!

14 November 2006

Stilte voor de STORM?

01 November 2006

Weer alleen
Ronald

Actief sinds 09 Juli 2006
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 28065

Voorgaande reizen:

25 Juni 2013 - 21 December 2013

Wereldreis...

24 Juli 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: