Trekking, Delhi, Agra en Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Trekking, Delhi, Agra en Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Trekking, Delhi, Agra en Varanasi

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

10 Augustus 2006 | India, Vāranāsi

Hier dan weer een berichtje uit het regenachtige Varanasi. Vorige week maandag laatste berichtje geplaatst, nu dus meer dan een week verder en weer veel dingen meegemaakt. Voor de mensen die het een te lang verhaal vinden lees alleen het laatste stukje.

Dinsdag zijn we om 8 uur vertrokken in een Jeep naar een klein plaatsje om van daaruit de himalaya in te trekken. Samen met onze gids (student uit India, helaas geen lid) zijn we na 3 uurtjes lopen in het \'dorp\' aangekomen waar we de komende 2 nachten bij een Tibetaanse familie zouden overnachten (erg relaxte eerste dag dus). Hier een beetje gechilled en uitleg over het boedhisme gekregen van onze gids. Daarna een Ladakhse (plaatselijke) maaltijd gegeten, best prima, alleen de pasta in Nederland is lekkerder. \'S avonds onze gids en de oudste zoon van de familie even leren mexen (helaas zonder alcohol)

De volgende dag om 8 uur vertrokken om 9 uur later weer terug te komen in het dorp. In die tussentijd is Renate ongeveer 27 keer en ik 8 keer gestorven. Het was toch best een taaie klim naar 5000 meter hoogte over niet al te beste paden. Gelukkig compenseerden de mooie uitzichten en de mooie natuur en de makkelijke terugtocht naar het dorp een helebeoel. Die avond vrij kapot en weer gegeten bij de familie. Mooi om te zien dat die mensen wel wat kunnen (zelf melk, boter en \'vieze\' kaas maken en lokaal bier, best prima te drinken). De volgende dag weer 8 uur gelopen (door wolken en regen). Na een eindeloze afdeling bij onze taxi aangekomen. \'s Avonds weer in hetzelfde guesthouse geslapen als voor de trekking (deze had echter nogal last van lekkage, vanwege de vele regen die ze daar niet gewend zijn, gelukkig hadden ze voor ons nog een gastenverblijf vrij, dus lekker 2 nachten op de grond geslapen.

Vrijdag lekker rustig aangedaan en zaterdag zijn we om 9 uur teruggevlogen naar Delhi(business class, erg prima). \'s Middags hebben we een neef van mijn vader bezocht die in Delhi werkt voor de Europese Commissie. Erg mooi huis met 6 man personeel, maar wel een erg kleine leefwereld. Eindelijk weer gebak gehad (puntje van Renate). Daarna nog even gechilled in een mooi park en treinkaartjes gekocht (was een hele opgave met al die mensen die je proberen te \'helpen\', maar uiteindelijk wel gelukt).

Zondag om 11.30 uur de trein naar Agra genomen om daar het plaatselijk fort te bekijken. Rondgereden door een taxichauffeur, die ons zijn gastenboek liet lezen waar volgens hem positieve verhalen over instonden, maar de Nederlandse meisjes vonden hem allemaal irritant en sexistisch. Aan het begin van de avond de Tai Mahal bij zonsondergang gezien, waarna onze taxichauffeur wegwas, maar gelukkig zijn vriendje ons voor hetzelfde geld terugbracht naar ons hotel.

Maandag stonden we om 5.50 uur in de rij bij de Tai Mahal om hier om 6 uur in te gaan Bij zonsopgang is deze het mooist namelijk, helaas was het een beetje bewolkt, maar wel een erg indrukwekkend gebouw (en dat allemaal voor 1 vrouw uit de harem van een rijke baas) \'S middag zijn we naar de verlaten stad geweest (was 14 jaar de hoofdstad van het Moghulse Rijk, maar na de dood van de koning is iedereen vertrokken, aangezien op een totaal verkeerde plek lag (water was er namelijk niet en was er ook niet te krijgen). Hier ongeveer 100 gidsen aangeboden gekregen, waar we nogal gek van werden. Erg mooi om te zien en ook de rit er naar toe (uurtje heen uurtje terug) was interessant, je blijft je verbazen over het land. Na gegeten te hebben met uitzicht op de Tai Mahal om 21 uur met de trein gegaan naar Varanasi (22 uur vertrokken) om daar om 12.40 uur aan te komen (slechts 4 uur vertraging). Hier meteen weer treintickets geboekt voor de rest van de reis.

Dinsdagmiddag niet veel gedaan en gegeten in het restaurant van ons hotel.\'s avonds even met onze buren op het balkon gepraat en die wisten ons te vertellen dat er recht voor ons hotel een lijk in de ganges lag en dat dat er 150 lichamen per dag werden gecremeerd bij de \'burning ghat\' vlakbij ons hotel.

Voor woensdag hadden we redelijke plannen, deze vielen echter door een voedselvergiftiging van Renate redelijk in het water. Renate heeft de hele dag in bed en op het toilet doorgebracht. Ik ben zelf nog 2,5 uur weggeweest om dingen te regelen en heb verder de goede zorgen voor Renate op me genomen.

Vandaag ben ik om 4.30 uur opgestaan om 2 uur met een boot langs de ganges te varen om te zien hoe alle hindu\'s hier zwemmen, kleren wassen zichzelf wassen en water drinken van de rivier. In de rivier zitten 1.5 miljoen bacterien per 100 ml, waar 500 bacterien is toegestaan voor veilig baden. Renate heeft even uitgeslapen en gelukkig is ze redelijk hersteld van gister. Vandaag alleen even gebruncht en geinternet.
Vanavond om 23.30 uur nemen we de nachttrein naar Satna (6.30 uur aankomst) om daar de bus naar Khajuraho (5 uur te nemen). Hier staan er veel mooie oude tempels. Zondag vertrekken we dan naar Jaipur om vervolgens via Pushkar weer in Delhi aan te komen.

Dit was het een beetje wat wij de afgelopen 1,5 week hebben meegemaakt, wij zij ook benieuwd of er nog wat in Nederland gebeurt.

Nog even een kleine resume na 2,5 week India:
Veel mooie en indrukwekkende dingen gezien
Veel troep en smerigheid en chaos
Veel diarree en een beetje overgeven
Veel reizen
Veel koeien, ezels en zwerfhonden op straat
Veel alternatieve touristen (lefty boys)
Veel mensen die niets aan het doen zijn
Veel mensen die iets van je willen
Weinig boterhammem met kaas

Als het goed is komen er zo nog foto\'s op de site.

Liefs Renate en Ronald

PS: er staan maar drie foto\'s op, omdat de andere foto\'s te groot zijn om er op de zetten (te goede camera gekocht). Renate neemt alle foto\'s over 2 weken mee naar Nederland.

• 10 Augustus 2006 - 14:22

Kaatje:

Nieuws uit het SZE:
    - veel mooie, indrukwek-kende en vervelende dingen gezien
    - weinig troep en smerigheid en chaos
    - veel diarree en een beetje overgeven gezien
    - weinig reizen
    - veel koeien in de wei
    - weinig alternatieve touristen
    - veel mensen die niets aan het doen zijn
    - veel internisten die iets van je willen
    - veel boterhammem met kaas

hihi, liefs!!

• 10 Augustus 2006 - 14:46

Geertruida:

HOi Renate en Ronald,
    Hier alles prima,alleen af en toe een beetje regen,Ab is de gehele vakantie al aan de schapenschuur verven,maar hij doet het prima tot in de puntjes.De barbeque bij opa en oma was gezellig de jongens hadden een biertender gehuurd,hartstikke gezellig,om het nog eens over te doen.
    Groetjes en liefs
    Geertruida.

• 10 Augustus 2006 - 14:55

Rogier:

Die konijnen zijn idd nog bigger dan vlaamse reuzen, handig voor de Kerst :)

• 11 Augustus 2006 - 07:38

Pleb:

R&R

Ik zie geen foto\'s van jullie tweeen. Vraagt Ronald niet aan iedere anarchist om een foto te maken? Om er vervolgens aan toe te voegen, don\'t walk away with it, you lefty boy! Dit alles natuurlijk onder het genot van een lekker ranja-tje!

Veel plezier verder!

Groet,

Dirk

• 11 Augustus 2006 - 08:34

Balt:

He Mr. & Mrs. Bomhoff, Leuk bericht, ik zou het willen waarderen met een 8( of met een 27 als de schaal 1:30 is).

• 11 Augustus 2006 - 15:27

HBO Henkie:

rrrrrrrrrrattatatsssssssss!! Prachtige verhalen, woorden schieten te kort. Nice bekertegenstander a.s. woensdag. Maak ze gek!

• 12 Augustus 2006 - 07:48

Jan En Yvonne:

Hoi Ronald en Renate!

Resume na 2,5 week Loppersum:

-veel werken
    -veel regen
    -een heuse aardbeving
    -veel vogels in de voliere
    -een wespennest tussen de buitenmuur en de binnenmuur van het huis
    -ook weinig boterhammen met kaas
    -allebei goede gezondheid
    -nu eindelijk vakantie!

Veel plezier nog in India en we hopen Renate dat je niet al te veel bent afgevallen straks als je terugkomt in Nederland. Alhoewel je je dan natuurlijk ook weer lekker kunt laten vertroetelen en volproppen door je familie. Maar je hebt mijn verjaardagstaart dan net gemist! Moet je jezelf maar op een gebakje trakteren hoor.

Veel liefs Jan en Yvonne

• 12 Augustus 2006 - 18:34

Oomke En Martha:

Lieve Renate en Ronald,

Heel leuke verhalen allemaal, maar 'k ben toch wel erg benieuwd naar de verhalen die jullie te vertellen hebben als jullie weer terug zijn in dit kikkerlandje. Tussen de regels door lees ik dat jullie heeeel leuke en bijzondere dingen meemaken.

groetjes en veel liefs,
    Oomke en Martha en kroost

• 14 Augustus 2006 - 12:42

Marisse:

hey lieve broer en Renate,
    Leuk om al jullie verhalen te lezen!
    Hier in utrecht druk met voorbereidingen voor de ontgroeningen (bits!) en daarna natuurlijk Kenya! Maar gaat allemaal goed. Als ik terug ben van ontgroening stuur ik nog wel even een uitgebreid mailtje.
    Veel plezier met alles, geniet ervan en hopelijk niet teveel voedselvergiftigingen, regen enz..

veel liefs Marisse