Myanmar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Myanmar

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

01 September 2013 | Australië, Sydney

We zijn ondertussen meer dan twee maanden op reis en soms voelt het alsof we net weg zijn en de tijd heel snel gaat en soms hebben we het gevoel dat we al erg lang weg zijn, aangezien we al zoveel mooie, bijzondere en verschillenden dingen hebben gezien en gedaan. Vandaag hadden we een reisdagje, met vluchten van Mandalay naar Bangkok, door naar Kuala Lumpur, eindigend 20 uur later in Sydney. Wij vermaken ons nog steeds erg goed en Myanmar is een erg mooi land, met super vriendelijke mensen, mooie tempels en afwisselende natuur.We hebben redelijk goed weer gehad in Myanmar, zeker gezien het regenseizoen, het eten is lekker, de hotels prima en alles is makkelijk te regelen. Het is dus iets minder exotisch/spannend dan we van te voren hadden gedacht. Het aantal toeristen is precies goed en de lokale bevolking is nog niet ‘verpest’ door het massatoerisme. Maar we denken dat dit de komende jaren snel gaat veranderen, door de politieke veranderingen en aangezien het steeds makkelijker wordt om hier naar toe te gaan. De eerste pinautomaten voor buitenlanders zijn er pas een half jaar, maar er zijn er nu al genoeg te vinden (zelfs in de Shwedagon Pagoda) en dit maakt het voor toeristen wel een stuk makkelijker, aangezien je hiervoor genoeg gloednieuwe ongekreukte dollars mee moest nemen voor je hele vakantie en deze moest omwisselen voor de lokale munteenheid.

Hier nog een kleine samenvatting van wat we in Myanmar verder gedaan hebben, verder spreken de foto’s redelijk voor zich. In Bagan zaten we in een super relaxed hotel en hebben we 2 dagen met een taxi veel tempels in de omgeving gezien, klein beetje tempelmoe hierna. Het is echt een bijzondere omgeving met 1000-en tempels op een paar km2. We zijn hier 3 nachten gebleven en vervolgens met de bus naar Kalaw. Vanuit hier hebben we een trekking van 3 dagen naar het Inle lake gemaakt. De eerste dag was het ‘s ochtends mooi weer, maar begon het ’s middags te regenen en niet zo’n beetje ook. Onze waterdichte schoenen waren zeiknat en onze spullen in de rugtas waren ook niet meer 100% droog. We hebben hier met onze groep (een Nederlands stel uit Utrecht en een Duits stel) overnacht bij een lokale familie op erg dunne, met name die van Renate, matrassen. De volgende dag regende het gelukkig minder, maar was er wel erg veel modder, zie foto’s. De eerste twee dagen was ongeveer 8 uur lopen per dag en dit was toch wel vrij vermoeiend, ook door de modder. De derde dag was gelukkig maar 4 uur lopen en na de lunch gingen we met de boot naar een dorp aan de noordkant van het Inle lake. Hier zijn we 3 nachten geweest en hebben we rustig aangedaan; een massage, een bezoek aan een wijngaard (best goede lokale wijn), een bezoek aan de markt en de hot springs. En we kwamen overal het Nederlandse stel weer tegen, erg gezellig. We hebben ook nog een dag een tocht over het meer gemaakt, met o.a. een bezoek aan de markt, een botenmakerij, sigarenmaker en een zilversmid. We hebben 1 nacht in een erg relaxed resort op het meer overnacht, erg ontspannen. Vanuit het Inle Lake zijn we naar Mandalay gevlogen, 25 min, anders 10 uur met de nachtbus. Naast Mandalay hebben we Hsipaw bezocht, waar we gewandeld hebben met een lokale gids, die erg veel vertelde over de lokale situatie en de verschillende bergvolkeren en ook de politieke situatie in het land. Gisteren zijn we nog in Mandalay bij de Moustache Brothers geweest, dit zijn cabaretiers die grappen maken over de militaire junta en hiervoor al meerdere malen in de gevangenis hebben gezeten, maar nu min of meer beschermd worden door de toeristen, maar alleen thuis en voor toeristen mogen optreden. De politieke situatie in Myanmar verandert langzaam, maar echt grote veranderingen zijn er nog niet en worden pas misschien/eventueel verwacht na de verkiezingen in 2015. In het hotel in Mandalay hadden ze ook een shoeshine service, wat ons wel handig leek na al het stof in Myanmar, helaas kwamen Ronald’s gladde leren schoenen volledig geschuurd in vintage stijl leer terug. Ondertussen zit er een potje schoensmeer op en begint het er weer een beetje op te lijken

We zijn nu net aangekomen in Sydney en denken dat het wel een kleine cultuurshock gaat worden; geen monniken overal op straat, gouden tempels, mooie en vooral grote buddha’s, super aardige kinderen, goedkope alcohol (liter whiskey/rum 2 dollar), lokaal eten (curry’s en rijst), lokale markten, boeren met os en ploeg, os/paard en wagen en vissers die met hun benen roeien.
Maar ook geen afval langs de weg (dat wordt verbrand), geen bethel nut kauwende mannen met het bijbehorende spugen van rode fluimen (de mensen kunnen wel een tandartsbezoekje gebruiken), geen houten hutjes, geen mandjes naast de wc voor je wcpapier, geen vieze voeten, omdat je bij alle pagodes en kloosters je schoenen uit moet doen en wel weer snel internet en mobiel bereik, supermarkten, geen hele oude toyota’s, geen straathonden, het zal even wennen worden…., maar we hebben veel goede verhalen gehoord en hebben veel zin in de komende dagen.

In Nederland ook alles goed? En Lotte en Sanne nogmaals gefeliciteerd met jullie bul!

Liefs Renate & Ronald

• 01 September 2013 - 18:32

Laura:

Hoi Renate en Ronald,

Super leuk om via deze weg op de hoogte gehouden te worden van jullie fantastische wereldreis!
    Ik heb net gefascineerd jullie foto's bekeken samen met mams! Wij wensen jullie nog een hele prettige reis!:) Geniet ervan!! Liefs

- Travel is the only thing you buy that makes you richer-

• 02 September 2013 - 08:15

Kamajo:

Weer heerlijk om jullie reisverhalen te lezen. Ronald, nu de buit binnen is en je getrouwd bent neem je zelf weer het beste matras?

Veel reisplezier is OZ,

Kamajo

• 02 September 2013 - 19:00

Janet:

Prachtig verslag! Jullie huis staat er nog steeds goed bij hoor ! Buurvrouw Janet

• 03 September 2013 - 06:12

Sanne:

Hey! Het blijven mooie verhalen :-) 2 maanden is best lang ja..maar nog veel meer te gaan joh! Hier in NL alles nzn gangetje.. Bul is binnen, dus op zoek naar werk... maar eerst net als jullie vakantie vieren!! Blijf genieten! X Sanne

• 17 September 2013 - 10:26

MaKaJo:

Prachtige foto's en verhalen! Jullie komen schatrijk terug!
    Het is een beetje stil aan deze kant: ERG DRUK!
    Liefs!