Paaseiland en Chili - Reisverslag uit Calama, Chili van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Paaseiland en Chili - Reisverslag uit Calama, Chili van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Paaseiland en Chili

Door: Ronald en Renate

Blijf op de hoogte en volg Ronald

08 November 2013 | Chili, Calama

Vanuit een zonovergoten en erg indrukwekkende Atacama-woestijn in Noord-Chili even een nieuwe update, misschien voor Pieter een beetje vroeg, maar ach! We voelen ons in Chili weer echte toeristen aangezien we de taal niet spreken en met handen en voeten alles moeten uitleggen. En we moeten weer reizen met bus, taxi, minubus, etc… de camper was zo gek nog niet.

Het vorige bericht was vanuit Nieuw Zeeland, waar we de volgende dag een whale watching tour gingen doen; Deze was fantastisch, met 3 Sperm (what’s in a name) whales en veel spelende dolfijnen. Terug bij onze camper lag er een enorme zeehond voor onze camper, die niet echt van plan was om weg te gaan. Uiteindelijk hielp de motor starten en slaan met de portieren. Kaikoura is een erg mooie kustplaats met uitzichten op de witte bergtoppen. Van daaruit zijn we naar Christchurch gegaan. Deze stad is in 2010 enorm beschadigd door een enorme aardbeving en aangezien het nieuwe masterplan voor het centrum van de stad nog niet echt wil vlotten, is hier nog veel van te zien. Onze reisgids was ook niet helemaal meer up-to-date, apart om te merken. We hebben hier wel ontspannen in het park gelegen en een mooi museum bezocht.
Van daaruit hadden we een lekkere vlucht, via Sydney (waar Renate nog even als dokter in actie moest komen na een epileptisch insult, goed afgelopen gelukkig), naar Santiago voor de boeg. We zullen de details besparen, maar ons bioritme was wel een beetje in war na om 3 uur te zijn opgestaan en 16 uur terug in de tijd te zijn gevlogen.

In Santiago hebben we relaxed door de stad gewandeld, een museum bezocht en genoten van het uitzicht over de stad vanaf een mooie bergtop met open lucht kerk. Na 2 nachten vlogen we alweer 5,5 uur in oostelijke richting, onze excuses aan het milieu voor deze inefficiënte manier van vliegen van Christchurch naar Paaseiland, maar er waren helaas geen direct vluchten.

Paaseiland was super ontspannen en erg bijzonder met alle Moai beelden, 3 vulkaankraters en lekker weer. Ook lagen de schildpadden gewoon op het strand te chillen, erg mooi om te zien. We zijn hier 4 dagen gebleven en hebben 2 dagen een tour met gids over het eiland gemaakt. De foto’s spreken redelijk voor zicht en we hebben er uiteraard nog veeeeel meer.

Terug op het vaste land in Chili zijn we naar Valparaiso gegaan met de bus. Een leuke kustplaats met gekleurde huisjes, veel graffiti en steile heuvels. We hebben hier een cooking class gedaan en een wandeltour door de stad. Van daaruit zijn we via Santiago naar de Atacama woestijn gevlogen en daar is het erg warm en droog. Gisteren hebben we de zonsondergang in de Valle de Luna (vallei van de maan) gezien en vanochtend zijn we om 4 uur opgestaan om de zonsopgang op het hoogst gelegen geiserveld ter wereld te zien. Beide waren erg indrukwekkend, helaas Ronald nog wel ondergekakt door een vogel, en we zijn we nu wel een beetje gecrasht. Op Paaseiland ook al niet echt vrienden gemaakt met een roofvogel, soort havik, aangezien we in zijn broedgebied kwamen en hij dit niet echt leuk vond. Hij viel ons meerdere keren aan, maar op een touche van Ronald zijn haar na hebben we geen schade opgelopen.

Morgen gaan we met een 3 daagse tour door de middle of nowhere naar de zoutvlaktes in Bolivia, waarna we richting Salta en Mendoza in Argentinië gaan (goed voor de stempels).

We vermaken ons dus nog erg goed en genieten nog even van de pisco sour! Nog 6 weekjes en dan zit onze reis er alweer op, maar tot die tijd doen we nog even manana manana aan! Hopelijk is in Nederland ook alles goed!

• 08 November 2013 - 20:39

Real:

Wat is wereld toch mooi! Ik geniet mee met jullie belevenissen! Hou vol en tot horens. XX Love from Spijk, THE place to be :-)

• 08 November 2013 - 23:23

Gerard:

Wat een mooi verhaal weer en geweldige fotós. Als jullie terug zijn kun je onze ook zien gemaakt met hetzelfde toestel (vergelijken). Groetjes en tot skype.

• 10 November 2013 - 13:11

Sanne De Jong:

Super mooi allemaal!!! Geniet er nog van die zes weken!!!!!

• 19 November 2013 - 09:29

MaKaJo:

Wat een prachtige reis maken jullie toch! Wat zal het werkende leven straks wennen zijn. Geniet en gelukkig tot gauw:)