Sydney en Cook Islands - Reisverslag uit Muriwai Beach, Nieuw Zeeland van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Sydney en Cook Islands - Reisverslag uit Muriwai Beach, Nieuw Zeeland van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Sydney en Cook Islands

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Ronald

19 September 2013 | Nieuw Zeeland, Muriwai Beach

We zijn de cultuurshock inmiddels te boven en alweer helemaal gewend aan de snelle westerse wereld. De eerste ochtend in Sydney werden we een beetje raar aangekeken vanwege ons Engels terwijl we na Azië dachten dat we toch echt wel goed Engels spraken! Ook de snelheid van het leven, de netheid, de vele do & don’t bordjes, de hipheid maar vooral de bier- en wijnprijzen waren even wennen! We zaten in een erg relaxed appartement wat wel als een thuis voelde en we hebben voor het eerst zelf gekookt, zelf gewassen en lekker burgerlijk op de bank The Killing (serie) gekeken, heel ontspannen.

Overdag zijn we naar de botanical gardens geweest met een supermooie zonsondergang achter The Opera House en de Harbour Bridge, die kwam zo uit het boekje! Eerlijk gezegd is The Opera House van dichtbij wel iets meer jaren ’70 stijl dan gedacht met donkerbruin glas en veel kleine tegeltjes op het dak, maar van veraf is het echt heel erg mooi. Ook hebben we een dagtripje naar The Blue Mountains gemaakt, erg mooie bergen op 2 uur van Sydney met een soort blauwige gloed (je verwacht het niet bij de naam) door de bomen die erop staan. Onze semi-grappige buschauffeur leek we een beetje op Gordon in Wie is de Reisleider, maar wist ons uiteindelijk nog wel wilde kangaroes te laten zien, erg cool! Verder zijn we 2 keer naar Manly, een schiereiland in de buurt van Sydney, geweest en hebben daar 2 erg mooie wandelingen gedaan langs de kust. We hadden superveel geluk met het weer aangezien het de hele week rond de 26 graden was terwijl het normaal een stuk koeler is. In Bondi Beach hebben we zelfs nog op het strand gelegen tussen alle surfers. Op vrijdag hebben we bij IMC geborreld waar ze een supermooi uitzicht hadden van de 40e verdieping op The Opera House en de Harbour Bridge.

Na een relatief korte reis van 4 uur naar The Cook Islands (het eiland Rarotonga) waarbij we om 9 uur ’s avonds vertrokken en om 7 uur ‘s ochtends dezelfde dag aankwamen waren we redelijk gecrashed, de daggrens passeren gaat je niet in de koude kleren zitten :-) Helaas was het iets minder tropisch dan gedacht aangezien het regende en hard waaide. Om ons toch te laten weten dat het echt in de Pacific lag stonden er overal Tsunami evacuatie bordjes, heel ontspannen! Ook brachten we de gemiddelde leeftijd en het gemiddelde gewicht allebei minimaal 40 jaar/kg omlaag… Gelukkig werd het weer wel beter en hebben we een mooie fietstocht rond het eiland gemaakt op krakkemikkige mountainbikes langs de superheldere lagune. Ook hebben we een gezeild waarbij we binnen no time een moeder met baby walvis zagen, erg mooi! Als afscheid maakten ze nog een mooi sprong uit het water, wow! We zijn 3 dagen naar Aitutaki, een eiland wat 200 km hoger ligt geweest en 1 bij 5 km meet. Dit is echt supermooi en alles wat je je bij een tropisch paradijs voorstelt: knalblauw water, wit zandstrand, supermooie lagune, kraakhelder water, koraal op elke plek waar je de zee in stapt, vissen in alle kleuren en maten, strandhutjes en overal kokosnoten die net uit de boom zijn gevallen… Hier hebben we gedoken tussen supergrote Napoleon Wrasse (Google maar eens) en supergrote schildpadden en Eagle Ray. De dag daarna hebben we een boottrip in de lagune gemaakt waarbij we gesnorkeld hebben; alsof je in een groot aquarium zwemt, de mooiste plek waar we tot nu toe hebben gesnorkeld! We werden de hele tijd door supergrote travelly’s gevolgd in het water omdat ze nieuwsgierig waren. Een bezoekje aan honeymoon-eiland mocht natuurlijk niet ontbreken :-) Ook kwamen we op dit mini-eiland een Duits stel tegen dat we in Vietnam tijdens een cooking class hadden ontmoet, erg bizar. Terug op Rarotonga hebben we nog een wandeltocht van noord naar zuid gemaakt, erg steil maar wel heel mooi. De laatste dag hebben we gechilled bij het zwembad.

Na een redelijk slapeloze nacht in het vliegtuig kwamen we (na de zondag compleet te hebben overgeslagen) maandag om 5 uur ‘s ochtends in Auckland aan. We hebben een paar uur op het vliegveld doorgebracht voordat we de camper ophalen. Dit ging allemaal erg soepel en we hadden een erg relaxte camping vlakbij Auckland aan de zee, met uitzicht op de vulkaan. De eerste dag hebben we Auckland bekeken, erg ontspannen, maar niet een heel bijzondere stad, eigenlijk een beetje een slap aftreksel van Sydney (haven, strand, skyline, harbour bridge). Gisteren hebben we een tochtje langs meerdere wijngaarden gemaakt en een paar flesjes ingeslagen. We zijn doorgereden naar de Westkust waar 1 van de 3 Jan van Gent kolonies (erg mooie vogels) nestelen op de rotsen bij een zwart strand dat vol met titanium zit.

Onze camper bevalt tot nu toe erg goed, het is lekker fris (gem. 17 graden), maar het zonnetje doet tot nu toe erg zijn best. Wij gaan nu een stukje naar het zuiden rijden en zijn benieuwd naar de rest van het Noordereiland.

Als je alle foto's wilt zien moet je even links op foto's drukken, aangezien niet alle foto's worden getoond onder aan het bericht.

• 19 September 2013 - 18:02

Petra:

Mooie foto's! Ziet heel relaxed uit! Veel plezier in Nieuw Zeeland!

• 20 September 2013 - 10:04

REAL:

Fijn om te lezen dat jullie genieten. Op afstand genieten wij een beetje mee. Kia ora. Love from Spijk.

• 20 September 2013 - 19:33

Karel En Irma:

Hoi Ronald en Renate,

Een echte wereldreis. We volgen jullie en kijken naar de mooie foto's.
    Nu gaan jullie nog kamperen ook...
    Nog heel veel plezier gewenst en een goede reis met de camper.

• 21 September 2013 - 10:09

MaKaJo:

Prachtige Bounty-foto's, wat zou ik graag even bij jullie zijn!

• 29 September 2013 - 12:14

Jan En Roeli:

Hoi Renate en Ronald,

Wij waren op vakantie dus hebben jullie even geen reactie van ons gehad. Inmiddels weer helemaal bijgelezen en gekeken. Helemaal super wat jullie allemaal al gezien en meegemaakt hebben. En wat een mooie foto's. We kijken alweer uit naar jullie volgende mail. Groetjes vanuit Ridderkerk van Jan en Roeli