Van Sapa, via Cat Ba naar Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Van Sapa, via Cat Ba naar Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Van Sapa, via Cat Ba naar Myanmar

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

15 Augustus 2013 | Myanmar, Pagan

We zijn ondertussen in Myanmar en zitten in de bus van Yangon, de hoofdstad, naar Bagan. Slechts een schamele tien uur, dus genoeg tijd om een verhaaltje te tikken. Op de achtergrond staat een lokale soap, die de kwaliteit van de begintijd van GTST in een ander daglicht doet plaatsen.
In Sapa hebben we ons erg goed vermaakt en het viel de rest van de dagen gelukkig mee met de regen. We hebben erg aardige Spanjaarden en een leuk Nederlands gezin ontmoet. We hebben erg veel van de omgeving gezien, met name toen we een lokale markt bezochten en achterop bij een motorbike met driver. Het idee was om zelf te gaan rijden, maar dit bleek niet echt een winnaar toen het geen ‘automatische’ scooter bleek te zijn, maar een scooter/motor met 4 versnellingen leek het ons en de eigenaar van de scooter toch verstandiger om bij iemand achter op te gaan. De trein terug naar Hanoi was gelukkig relaxter dan de trein van Hanoi naar Sapa. We zouden ’s ochtends aankomen en meteen door voor een boottrip van 3 dagen naar Halong Bay, helaas viel deze trip letterlijk in het water en zouden we misschien de volgende dag gaan. Die dag hebben we het mausoleum van Ho Chi Minh bezocht, een 100% kopie van het mausoleum van Lenin. Het lichaam gaat ook elk jaar 2 maanden naar Rusland voor onderhoud. Hier kwamen we onze coupegenoten van de Trans Mongolië express weer tegen, de wereld is klein. Voor Myanmar hadden we ook dollars nodig, aangezien ze daar pas net de eerste pinautimaat hebben voor buitenlandse passen en je tot vorig jaar alleen aan geld kon komen door kraakverse dollars mee te nemen en te wisselen. We hadden dus vrij veel Vietnamese Dong gebufferd om deze bij de bank te wisselen voor dollars. Helaas wisselen de Vietnamese banken, vanwege overheidsregels, geen Vietnamese Dong voor dollars. We konden dit wel bij een lokaal goudkantoortje doen op de tweede etage, waar het er aan toe ging zoals in de maffiafilms zoals Scarface. Na een half uurtje stonden we buiten met dollars en zonder wisselbewijs, dus voor de zekerheid de dollars maar even op echtheid laten testen.
De volgende dag ging onze boottocht weer niet door en het regende in Hanoi, dus we besloten op eigen gelegenheid naar Cat Ba te gaan in de hoop de dag erna van daaruit een boottrip te regelen. Toen we na een paar uur aankwamen op het eiland kwam er meteen een mannetje op ons af met een kamer met fantastisch uitzicht voor 10$ en Renate was een beetje sceptisch na onze taxirit vanaf het station in Hanoi, maar de kamer was erg relaxed met een fantastisch uitzicht op de haven. We hadden ook erg aardige Italianen ontmoet met wie we de volgende dag een boottripje zouden gaan doen. Helaas voor hun gooide de traditionele reizigersziekte roet in het eten. Voor ons was de boottocht erg relaxed. De eilanden van Ha long Bay zijn erg mooi, helaas was het erg bewolkt, dus hadden we niet het mooiste uitzicht. De volgende dag was het echter fantastisch weer en hadden we vanaf een heuveltop een erg mooi uitzicht. Helaas moesten we terug naar Hanoi, aangezien we de volgende dag naar Yangon zouden gaan. De vluchten van Hanoi naar Bangkok en door naar Yangon waren prima en de overstap van 6 uur hebben we ook overleefd (begint te wennen na 6 uur Madrid, nogmaals dank Bolus en Kekkert). In Yangon aangekomen kregen we, met name Renate, een ‘kleine’ India revival. Slechte straten, vies, veel Indiërs, curries in sfeerloze restaurants, pruimtabak kauwende en spugende mannen, vieze keelgeluiden, etc. Het is echter wel minder druk, er zijn geen scooters, de mensen zijn erg aardig en er zijn supermooie pagodes, met als hoogtepunt de Shwedagon Pagoda. Gisteren hebben we een dagtrip naar Bago, de oude hoofdstad gemaakt, met erg veel mooie en grote gouden Boeddha’s en stupa’s. Het internet is hier vrij traag, dus foto’s uploaden wordt waarschijnlijk lastig, dus deze houden jullie tegoed. Tot nu toe bevalt Myanmar erg goed, al is het wel bijzonder/apart om hier te zijn met de geschiedenis van het land. Hier merk je echter weinig van, behalve dat het onderontwikkeld is en je telefoon niet werkt.
We vermaken ons nog steeds erg goed, hebben al veel leuke mensen ontmoet en super veel mooie dingen gezien en het bier smaakt ook hier prima. We zijn benieuwd naar de rest van Myanmar en hopen dat de soap zo afgelopen is.
Liefs Renate en Ronald

• 16 Augustus 2013 - 08:44

De Organisaaaaaaaaaasie Van De Lusreis:

Skitterunde verhalen Rennie en Ronnie!!

Wel karig dat jullie 6 uur overstaptijd hadden... Maar mede door de organisaaaaaaaaasie van de lusreis was je dit dus inmmiddels gewend. Ik neem aan dat je ons daarvoor zeer erkentelijk bent en dat je ons wilt zeggen: Obrigaaaaaaaaado!

Veel plezier nog!

• 19 Augustus 2013 - 09:34

Peter:

He Ronald en Renate, leuk om jullie belevenissen wat bij te houden! Jammer dat het niet lukt om foto's te uploaden. Gelukkig lukt het wel om maandelijks een skill op linkedin toe te voegen..vraag me toch af waar jullie met low latency in aanraking zijn gekomen. Veel plezier verder!