Vietnam - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

03 Augustus 2013 | Vietnam, Sa Pá

In Hoi An zijn we uiteindelijk 4 nachten gebleven. Het is een super leuk stadje, dat op de grens is van te toeristisch worden. We hebben hier uiteraard kleren laten maken want daar staan ze om bekend in Hoi An met ongeveer 400 tailors (Ronald 2 pakken, 3 shirts, beiden een winterjas (het is koud in Nederland als we terugkomen) en Renate nog een shirt, linnen broek, jurkje en sandalen). Ze hebben er superlekker eten met veel verse groenten en kruiden en veel koud lokaal bier. We hebben nog gesnorkeld en een cooking class gedaan, erg ontspannen allemaal. Vanuit Hoi An zijn we naar Hue gegaan, hier zijn we in 1 dag doorheen gecrost. Hier merkten we ook voor het eerst de gevolgen van de Vietnam oorlog; de hele oude stad is plat gebombeerd en er is veel gevochten. We hoorden hier ook voor het eerst over de ‘massacre of My Lai’. Vanuit hier hebben we een tour gedaan naar de Demilitarized zone in het midden van Vietnam, erg indrukwekkend, met een goede gids en een bezoek aan de Vinh Moc tunnels (waar de Vietnamezen schuilden in ondergrondse tunnels voor de bommen). De geschiedenis van de Vietnam oorlog is toch wel erg indrukwekkend en de vastberadenheid van de Vietnamezen is ons opgevallen. Onze volgende stop was het Phong Nha Kebang national park, bekend om enorme grotten, waaronder de grootste ter wereld die in augustus open gaat voor toeristen. We hadden hier een erg relaxed hotel, alleen ging vanaf hier onze reis wat minder voorspoedig. Renate heeft een kwartier lang ‘’broekzak-gebeld” met het nummer van de creditcard blokkering. We zouden een actieve dag tour gaan doen, met o.a. trekken en zwemmen door rivieren en grotten. Vlak voordat we zouden beginnen kregen we van de gids ‘jack fruit’ (lokaal fruit) en Renate kreeg hier een allergische reactie op en haar keel en huig waren helemaal opgezwollen. Gelukkig hadden we anti allergie pilletjes bij ons tegen Renates hooikoorts en nam de zwelling redelijk snel af, maar we zijn maar niet begonnen aan de tour en hebben het rustig aangedaan die dag… De volgende twee dagen hebben we twee erg mooie grotten bezocht, gezwommen in het zwembad, rondgefietst over het platteland en uiteindelijk de nachttrein naar Hanoi genomen. Aangekomen in Hanoi stond er meteen een taxi (met meter) voor ons klaar, ging heel soepel. De meter liep echter als een tierelier en we voelden vrij snel nattigheid. Aangekomen bij het hotel uiteraard ruzie met de taxichauffeur over de prijs en hij werd redelijk agressief, uiteindelijk een kwart betaald van wat op de meter stond, maar nog steeds te veel, maar gelukkig geen klappen opgelopen. In Hanoi prima hotel, waar we meteen tour naar Halong Bay en Sapa hebben geregeld. In Hanoi hebben we verder twee erg mooie musea bezocht; 1 over de rol van de vrouwen in Vietnam en 1 over de gevangenis van Hanoi, waar ook Amerikaanse krijgsgevangen hebben gezeten (o.a. John McCain). De propaganda vierde hier hoogtij en volgens de Vietnamezen was het een luxueus hotel waar de Amerikanen verbleven. Hanoi is wel meer het Vietnam zoals we het hadden voorgesteld en deed ons erg aan India denken, warm, druk, veel, heel veel, scooters, maar toch is het een veel relaxtere stad dan bijvoorbeeld Delhi.
We hebben ook besloten om naar Myanmar te gaan en het visum hebben we al geregeld in Hanoi, erg relaxed en we zijn erg benieuwd naar Myanmar. Vannacht hebben we de nachttrein naar Sapa genomen, maar dit was niet echt een winnaar, aangezien we de lokale trein hadden met allemaal luidruchtige, marihuana rokende, Vietnamezen en 2 uur vertraging, waardoor we het begin van onze trekking misten. Ook is Renate een zilveren armband verloren en regent het hier al bijna de hele dag. De omgeving is echter fantastisch en we blijven nog 3 dagen, dus komt helemaal goed.
Hopelijk hebben jullie de hitte allemaal een beetje overleefd. Wij vermaken ons nog steeds erg goed. Goed weekend nog en we blijven graag op de hoogte van nieuwtjes uit Nederland.

• 04 Augustus 2013 - 07:12

Majoka:

Wow, wat weer een mooie verhalen. Nu jullie in Vietnam zijn komt veel bekend voor. Ik had toevallig net vrienden op bezoek die na 6 maanden wereldreis terug zijn in NL en vroeg ze naar hun slechste ervaring tijdens die tijd. En ongelovelijk maar waar dat was ee ruzie met een taxi (met meter) vanaf het vliegveld in Hanoi. De meter gaf 80 euro aan voor een klein ritje de stad in. Zei hadden toen de autosleutels gejat en de politie gebeld. Toen die op weg was ging debprijs snel omlaag ;).

Als het goed is hebbn jullie nu ook je dieptepunt te pakken gehad.

Veel plezier van al je hoogtepunten,

Majoka

• 04 Augustus 2013 - 10:50

Bomkamp Oldenzaal:

Hallo vanuit een zonovergoten Oldenzaal. We lezen jullie verhalen met veel plezier.
    Het meest opzienbarende nieuws vanuit Oldenzaal zijn 4 jonge kanaries.
    Verder gaat het hier prima.
    Nog veel plezier op jullie indrukwekkende reis.
    Irma & Karel

• 07 Augustus 2013 - 17:04

Jan En Roeli:

Wat een bijzondere dingen hebben jullie al gezien. Helemaal super. Het lijkt me heerlijk om zo de wereld over te reizen. Jongens, geniet ervan en laat je niet in de luren leggen. groetjes van Jan en Roeli.

• 09 Augustus 2013 - 13:00

Marisse:

Wilde nog even zeggen dat jullie echt mooie foto's maken! Cool om zo een indruk te krijgen van wat jullie allemaal zien en meemaken! Geniet van alles! X