Ulanbaataar, Beijing en Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Ulanbaataar, Beijing en Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Ulanbaataar, Beijing en Vietnam

Door: Ronald Bomkamp

Blijf op de hoogte en volg Ronald

23 Juli 2013 | Vietnam, Hoi An

Het was even teruglezen maar we waren dus in Rusland bij het Baikalmeer gebleven :-) We zijn ondertussen 3 landen verder en 2 uur de verkeerde kant op gereisd, dus tijd voor een kleine update. We zullen proberen het kort te houden…
In Listvyanka, bij het Baikalmeer, zijn we de volgende ochtend met een supersloom skiliftje naar een uitzicht punt gegaan en hadden we een redelijk mooi uitzicht over het Baikalmeer. Daarna terug naar Irkutsk, wij vonden het niet echt heel bijzonder en zeker niet het Parijs van Siberie, maar we zijn wel bekenden tegengekomen en we hebben gezellig met hun koffie gedronken en gegeten, dus wel een leuke stop. In de trein naar Ulan Baataar zaten we met heel veel Nederlanders in de wagen. Na een avondje pim-pam-petten met wodka kwamen we redelijk brak aan in Ulan Baatar. Onze taxi-chauffeur bleek opgepakt te zijn door de politie voor in het openbaar roken, ons appartement bleek de Hello Kitty kamer van een klein meisje te zijn (we sliepen bij mensen thuis) en de wasmachine begon te piepen omdat er water bij de bedrading kwam dus niet helemaal soepele start in Mongolië! Maar na een powernapje bleek de stad erg relaxed te zijn en zagen we een erg mooie Guinness Book of Records poging van dansers in traditionele kleren. s Avonds met de Nederlanders uit de trein gegeten en de volgende dag kaarten weten te bemachtigen voor de openingsceremonie van het Nadaam Festival. Dit is een soort koninginnedag/lokale Olympische Spelen. De ceremonie was erg mooi, met veel dansers, paarden, worstelaars etc etc. ’s Avonds was er een supermooi/groot vuurwerk (Mongolie ligt vlak bij China) op het plein. De volgende dag zijn we naar het Terelj National Park gereden, waar we een klooster, ‘turtle rock’ en paardgereden hebben. We sliepen in een traditionele Ger-tent en we hebben lokale spelletjes met de gids gedaan, erg ontspannen.
14 juli vertrokken we vroeg voor het laatste deel van onze treinreis. Ronald werd een beetje lastig gevallen door een dronken jongen op weg naar de trein, maar gelukkig trokken zijn vrienden hem bij Ronald weg. We deelden een coupe met 2 aardige Noren van onze ouders leeftijd. Het landschap was mooi en afwisselend, met eerst de Gobi woestijn, de wissel van het onderstel van de trein, daarna de heuvels van China, met de 60 tunnels voor Beijing en de eindeloze binnenkomst richting het centrum van Beijing
In Beijing hadden we een erg relaxt hotel, met 8 mooie kamers om een courtyard. Beijing vonden we een fantastische stad met veel mooie gebouwen (de verboden stad, plein van de Hemelse vrede, het Olympisch stadion en zwempark) en parken (summer palace en de temple of heaven), erg lekker eten (Peking eend), vriendelijke mensen, goede metro, redelijk weinig smog en natuurlijk de Chinese muur! De Chinese muur vonden we erg indrukwekkend, we waren bij een erg rustig stuk en soms waren we alleen met de muur en de mist, wat een erg mystieke sfeer gaf. We hebben als echte Nederlanders natuurlijk ook door Beijing gefietst en de laatste avond hebben we met de Nederlanders uit de trein en Ulanbaataar gegeten bij een erg lokale tent, waar we goed hebben geïntegreerd met 2 chinezen die eerst de mannen drank voerden, daarna grote verhalen hadden over hun militaire carrière (ze spraken bijna geen Engels, maar met handen en voeten kom je een eind) en vervolgens er op stonden om ons eten te betalen.
We, met name Ronald door zijn baard (die er ondertussen af is trouwens) en haar/vacht op zijn benen, waren erg populair; mensen wilden vaak met ons op de foto en kinderen wilden hun engels met ons oefenen. Beijing was Westerse dan we gedacht hadden, maar er leken weinig buitenlandse toeristen te zijn (misschien ook omdat er zoveel Chinese toeristen waren) en de Chinezen leken er nog niet veel gezien te hebben. We hebben ons geen moment verveeld en zouden iedereen aanraden om naar Beijing te gaan.
Vlak voordat we naar Vietnam gingen gaan waren er wat wijzigingen in ons vluchtschema, maar na een paar mailtjes en telefoontjes leek het toch allemaal goed te komen. Helaas had de vlucht van Beijing naar Hanoi vertraging, waardoor onze bagage niet met ons mee is gevlogen naar Da Nang. Gelukkig werd de bagage de volgende ochtend om 9 uur bij ons hotel bezorgd. In Da Nang was verder niet veel te doen, dus we zijn via de erg mooie Marble Mountains doorgereden naar Hoi An. Dit is een erg relaxt plaatsje waar we de komende dagen blijven. We hebben super leuk hotel, met zwembad en het strand is ook in de buurt, dus we vermaken ons wel. We zouden nog heel veel meer kunnen vertellen
Hopelijk gaat in Nederland ook alles goed, overleven jullie de hittegolf en we zullen proberen iets vaker een update te sturen, zodat de stukjes wat korter worden.

• 23 Juli 2013 - 06:08

Joost & Lotte:

Ronald en Renate, weer enorm leuk om te lezen; soms herkenning en soms "wow, daar moeten we ooit ook nog een keer naar toe;)". Geniet van de opeenstappeling van momenten en blijf lekker schrijven! Want over reizen zeggen ze vaak: “The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Keep us posted! Joost & Lotte

• 23 Juli 2013 - 07:10

Ronald Bomkamp:

Hmmm, op onze computer kun je niet alle foto's zien op de hoofdpagina, maar wel als je aan de linker kant op ''Foto's" klikt

• 23 Juli 2013 - 08:17

Dirk:

Ronnie en Rennie,

Mooie verhalen en leuk om te lezen. Mooi ook dat jullie een mix pakken van lokale tentjes en wat meer luxe, maar had niet anders verwacht. In Nederland is er weinig veranderd, weer geen winst in een touretappe. Wel erg mooi weer de afgelopen dagen, dus ook een beetje vakantiegevoel hier.

Heel veel plezier.

groet,

Dirk

Nb. Dankzij dit verhaal ook redelijk goed live mee te maken ("redelijk mooi uitzicht"en "niet heel erg bijzonder"), gewoon lekker jezelf gebleven. Later ook heel erg mooie stad en lekker hotel etc. maar viel me toch even op.

• 23 Juli 2013 - 08:27

Petra:

Hoi Ronald en Renate!
    leuk om wat van jullie te lezen en een paar foto's te zien! Al heel wat beleefd! Geniet van zuid-oost-azie!
    Groetjes,
    Petra

• 23 Juli 2013 - 17:00

Sanne De Jong:

Hey!! Leuk om wat te lezen! En ook nog meteen tips voor mn tripje naar Beijing voor over een paar weken :-) Geniet lekker verder!!! XX

• 23 Juli 2013 - 22:14

Real:

Fijn om weer even een update te krijgen. Wij zijn inmiddels in Ballinamore aangekomen, bij de Noord-Ierse grens. Heerlijk weer, ongekend voor hier. Blijf genieten. Pa en Ma oet Spiek.

• 25 Juli 2013 - 08:22

MaKaJo:

Gister naar Ruinen vertrokken voor wat werkzaamheden, 's avonds met man- en dochterlief een pasta'tje gegeten en in de zwoele avond een lekker wit wijntje gedronken. Vandaag voor de studie in Groningen, morgen weer naar Ruinen en zaterdag in Meppel...zucht...ik blijf wat jaloers op jullie! Maar verder alles goed hier!

• 25 Juli 2013 - 08:27

MaKaJo:

By the way, zie ik het nou goed dat jullie unisex jassen hebben??? Haha...*lol*...!