Zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Zuidereiland

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Ronald

23 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Inmiddels bijna aan het einde van onze reis door Nieuw-Zeeland weer even een update. Het lijkt al weer best lang geleden dat we op het Zuidereiland aankwamen, maar aan de andere kant vliegt de tijd! We hebben de kaartjes uit Myanmar inmiddels alweer ruim 9 weken geleden verstuurd… Mocht je dus nog geen kaartje ontvangen hebben, hij is onderweg!

Zoals gezegd zijn we een dag naar het Abel Tasmanpark geweest en hebben daar een erg mooie wandeling langs letterlijk goudgele stranden gemaakt. Tijdens de bootreis werden we vermaakt door dolfijnen die rond de boot zwommen, een zeehond die aan het ontbijten was, zeehonden op de rotsen en twee zwemmende blauwe pinguïns! Daarna zijn we via de Pancake Rocks naar Hokitika Gorge gereden waar we een kloof met ijsblauw water hebben bezocht, erg mooi. De weg langs de westkust was erg mooi en met een erg wilde zee. Aangezien we het bordje ‘volgend tankstation over 90 km’ gemist hadden en onze camper zeker in de bergen niet erg zuinig rijdt zaten we hem wel een beetje te knijpen toen het benzine-lampje ging knipperen, maar gelukkig hebben we het gehaald :-) We hoorden toen ook dat de weg naar het zuiden (Haast-pas) door een aardverzakking dicht was en dat dit eventueel 12 uur omrijden zou betekenen. ‘Gelukkig’ was het slecht weer in Franz Josef bij de gletsjers waardoor we 2 dagen op onze skydive hebben gewacht en de Haast-pas inmiddels weer open was. Skydive dus… Als huwelijkscadeau hadden we hiervoor van meerdere mensen een bijdrage gekregen en de skydive bij de Franz Josef gletsjer schijnt de een na mooiste ter wereld te zijn. Vanuit het vliegtuigje hadden we prachtig uitzicht over de gletsjers en de kust. Nadat het eerste tegennatuurlijke gevoel van uit een vliegtuig springen overwonnen was, hebben we allebei erg genoten van de vrije val en was het een stuk minder eng dan gedacht. Het duurde wel even voordat we beseften dat we vooral ook rond moesten kijken! Gelukkig zijn we weer veilig geland en vonden we het beiden een supermooie ervaring!

Na Franz Josef zijn we naar Lake Wanaka gereden, dit is een supergroot en mooi knalblauw meer. We hebben een wandeling langs de Clutha rivier gemaakt die erg mooi was. De volgende stop was Queenstown, de ‘adventure capital of the world’ maar helaas was voor veel activiteiten het weer niet geschikt (te hoog water/teveel regen en met name te koud, met name ’s nachts ook in een camper zonder verwarming, de rookmelder raakt bijna elke nacht van slag door de kou en gaat dan af….). We hebben een poging gedaan om naar de top van de Routeburn track (1 van de 9 great walks van Nieuw Zeeland) te lopen, maar vanaf de boomgrens waren de regen en de wind zo hevig dat we na 2,5 uur omgekeerd zijn, helaas. Daarna zijn we naar Manapouri gereden waar we een erg mooie overnight-cruise op Doubtful Sound gedaan hebben. Dit zijn fjorden waar je tussendoor vaart en het is echt immens, erg bijzonder. We hebben hier weer zeehonden gezien en 3 schuwe Fjordland crested pinguïns, deze hebben erg grappige gele pluimpjes boven hun ogen en zijn erg zeldzaam. Aangezien Milford Sound eigenlijk een stuk bekender en mooier zou zijn, hebben we (met veel mazzel want de weg was de dag ervoor en in de middag erna dicht door sneeuw en bomen op de weg) hier ook nog een korte boottocht gemaakt. Helaas viel dit door de regen en wolken een beetje in het water, maar de sounds blijven indrukwekkend.

Aangezien we nog wel redelijk wat tijd hadden besloten we om langs de zuidkust te rijden. Dit is een erg mooie route langs een ruige kust met op veel plekken pinguïns, zeehonden, zeeleeuwen, dolfijnen, maar vooral heel veel schapen! Je moet er een beetje geduld en een beetje mazzel voor hebben, maar we hebben op een paar meter met maar 2 andere toeristen in de buurt 2 geel-ogige pinguïns uit het water zien scharrelen en zien ‘snavelen’, superschattig! Daarna zijn we naar Dunedin gereden, een erg mooie oude studentstad, het ‘Groningen-gevoel’ kwam weer even boven :-) Er bleek de volgende dag een interland rugby tegen Australië te zijn en dus was alles bijna volgeboekt. Met veel geluk hebben we een overnachtingsplekje weten te vinden. De sfeer was erg goed en het zonnetje deed ook zijn best dus het was erg ontspannen, zeker omdat Nieuw-Zeeland won van Australië!

Onze volgende stop was in Oamaru, een beetje slaperig maar wel mooi Victoriaans stadje. Vanuit hier zijn we naar Mt. Cook gereden langs het groenblauwe Lake Pukaki. Helaas was er een storm in Mt. Cook en dus hebben we een beschut plekje gezocht in een plaatsje 20 km verderop. Na een stormachtige nacht raakten we de volgende ochtend met onze camper ‘ingegraven’ in het zompige grasveld, maar met een paar mensen die hielpen duwen was dat gelukkig opgelost! Daarna hebben we een erg mooie maar wel zware wandeling naar de Mueller hut gemaakt, helaas was de weg vanaf Sealy Tarns zo besneeuwd dat we omgekeerd zijn, maar we hadden fantastisch uitzicht over het hele dal! Ook zijn we naar het Tasman-meer geweest waar de ijsbergen in drijven, een bijzonder gezicht. Gisteren zijn we naar Lake Tekapo gereden waar we vanmorgen de sterrenwacht hebben bezocht. Vandaag hebben we een lange autorit gemaakt via Christchurch naar Kaikoura waar we nu zijn. Dit is de whale-watching spot en we hebben voor morgen een tour geboekt: we zijn heel benieuwd! Daarna gaan we terug naar Christchurch waar we het weekend doorbrengen en maandag vertrekken we naar Chili!

Dit is dus in het kort wat we de afgelopen weken op het zuidereiland hebben gedaan. Vergeet alsjeblieft alle plaats-, meer-, rivier- en bergnamen, maar onthoud met name dat de natuur in Nieuw Zeeland fantastisch en erg afwisselend is en dat wij het nog steeds erg naar onze zin hebben!

Heel veel succes en sterkte ook met alles in Nederland!

Liefs Ronald en Renate

• 23 Oktober 2013 - 12:06

Rick:

Mooie verhalen en picas!! Het kan me nu al helemaal niet snel genoeg december zijn ;)

• 23 Oktober 2013 - 12:12

Charlotte:

Juist dank voor alle plaats-, meer-, rivier- en bergnamen, en de mooie route die julie bij deze voor ons uitgestippeld hebben! ;) x

• 23 Oktober 2013 - 15:14

Pieter:

respect voor de skydive, maar ik constateer tevens dat de nevis bungee jump in Queenstown een open zenuw blijft op jullie bucket list, maar goed is er in ieder geval een excuus om in de toekomst nog eens terug te keren. Groet en complimenten voor de frequentie van het aantal berichten, zelfs voor mij prima te behapstukken

• 23 Oktober 2013 - 15:30

Yvonne:

Door jullie foto's van de skydive verkeert Lars nu in de veronderstelling dat tante Renate kan vliegen ;-)

• 23 Oktober 2013 - 21:16

Petra:

Wat een boel bekende plaatjes, super! En Dunedin vonden wij inderdaad ook een leuk studentengevoel geven. Hopelijk spotten jullie de walvissen. Dat is ons helaas niet gelukt (wel zeeziek :)).

• 24 Oktober 2013 - 10:39

Jan En Roeli:

Wat een schitterende reis maken jullie toch. Wat een indrukken. Geniet ervan en we horen graag de verhalen als jullie weer terug zijn.

• 25 Oktober 2013 - 10:44

Chiel:

Supermooie foto's weer! Zin om vandaag nog op het vliegtuig te stappen. Geniet er nog ff van daar!

• 26 Oktober 2013 - 16:13

Marisse:

Wat een vette foto's! X

• 30 Oktober 2013 - 11:44

Hilje:

Hallo Renate u. Ronald,
    Alles zo te zien goed met jullie en de sprong is ook goed gelukt oder? Wunderschöne Fotos. Nog veel plezier en neem het er nog van. Liefs van ons alllen.