Afscheid - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ronald Bomkamp - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: Ronald en Renate

Blijf op de hoogte en volg Ronald

20 Januari 2014 | Nederland, Utrecht

Приве́т, Sain baina uu, Nǐ hǎo, Xin Chao, Mingalaba, Hi mate, Hola!

7 maanden na ons vertrek en 2 maanden na ons laatste berichtje wordt dit het laatste bericht over onze reis. De afgelopen 2 maanden zijn anders gelopen dan gepland. Eind november kregen we namelijk het bericht dat Renate’s oma ernstig ziek was. We zijn er erg van geschrokken en hebben besloten om zo snel mogelijk naar huis te gaan en 1 december waren we opeens weer terug in Nederland. We hebben nog mooie gesprekken met oma gehad, maar een paar dagen na terugkomst is oma in alle rust overleden. We vonden het erg fijn om gedurende deze droevige periode bij onze familie in Nederland te zijn. In de periode voor kerst hebben we veel vrienden weer gezien en ons weer een beetje in Utrecht gesetteld. Na de kerst met de familie gevierd te hebben en een leuk jaren 80 feestje in Utrecht zijn we 29 december voor 3 weken weer naar Argentinië en Chili gegaan, aangezien onze reisverzekering aanbood de tickets te betalen. Gisteren zijn we weer teruggekomen en hieronder zullen we ‘kort’ beschrijven wat we nog hebben gedaan in Chili en Argentinië sinds het laatste berichtje.

Nadat we een paar dagen in Pucon waren geweest was het tijd om naar Puerto Varas te gaan. Dit was een erg ontspannen dorpje aan de rand van het meer met een prachtig uitzicht op de Osorno vulkaan. Deze beklimming hebben we aan ons voorbij laten gaan. Vanuit hier hebben we een leuke dagtrip naar de Chiloe eilanden gemaakt, die bekend staan om hun unieke stijl houten kerken. Dwars door het prachtige merengebied zijn we vanuit Chili naar Bariloche in Argentinië gegaan. Het is een soort Zwitsers dorpje met befaamde chocola en hier gaan Maxima en Willem Alexander skiën als ze in Argentinië zijn. Vanaf de top van de skilift had je een prachtig uitzicht over de bergen en de meren in de omgeving. Vanuit Bariloche zijn we via Buenos Aires en Madrid terug naar Nederland gevlogen.

Iets meer dan 4 weken later kwamen we weer aan in Buenos Aires en hier was het ruim 35 graden, even omschakelen dus na kerst in Nederland. In 2 dagen hebben we o.a. de Plaza de Mayo, de Casa Rosada met het beroemde balkon uit de film Evita, de begraafplaats van Evita (soort kleine stad met kleine huisjes/paleisjes) en de bekende ‘bloem’ bezocht. De tweede avond was het oudejaarsavond. Deze hebben we met een BBQ, bier, champagne en de ‘lekkerste’ cocktail van Argentinië, fernet/cola, in het hostel gevierd. Toen de andere gasten rond 3 uur de horeca opzochten zijn wij maar naar ons bedje gegaan, aangezien om 5.30 uur de taxi klaar zou staan om ons naar het vliegveld te brengen voor onze vlucht naar El Calafate. Hier hebben we ’s middags een wandeling door de lagune gemaakt, met veel mooie vogels en flamingo’s. De volgende dag hebben we de Perito Moreno gletsjer bezocht en dit was werkelijk fantastisch! De gletsjer is 60 meter hoog (en nog eens 120 m onder water), 5 km breed en 30 km lang en je hoort constant het geluid van krakend/afbrekend ijs en de hemel was strak blauw. In tegenstelling tot de meeste gletsjers in de wereld, zoals in Nieuw Zeeland, die we toch beetje vonden tegenvallen, trekt de Perito Moreno gletsjer zich niet terug, ondanks de opwarming van de aarde. We hebben ook nog een wandeling van 2 uur op de gletsjers gemaakt met enorme blauwe meertjes/stroompjes/scheuren en als afsluiting een ‘whisky on the rocks’ met duizenden jaren oud ijs. De volgende 2 dagen hebben we gewandeld in de buurt van El Chalten, bekend om de Fitz Roy bergtop. Dit waren erg mooie wandelingen en een goede opwarmer voor 4 daagse W trek, die we in Torres del Paine gingen maken.

Torres del Paine ligt in Chili, dus we zijn vanuit El Chalten naar Puerto Natales gegaan met de bus en hebben hier spullen gehuurd (tent, matje, slaapzak, kookspullen en wandelstokken….) en inkopen gedaan voor de komende dagen. We namen ’s middags de bus en boot en om 18 uur was het tijd om ons tentje op te zetten. Het weer was nog vrij goed en na een goede zelf gekookte maaltijd (zuurkool met spek en aardappelpuree) op 1 pitje en een klein flesje wijn ons tentje opgezocht. Het was niet echt een topnacht, alleen maar regen en de matjes waren toch ook wel een beetje dun. De eerste van de 4 dagen lopen zou naar de Grey gletsjer zijn en terug naar de camping. Helaas was het weer vrij eentonig en waren het redelijk dezelfde taferelen als tijdens onze trekking in Myanmar, dus zeiknat en doorweekte schoenen. Het was een mooie tocht, maar de Grey gletsjer viel toch een beetje in het niet bij de Perito Moreno. Na wederom een nacht met alleen maar regen de volgende dag tent opgeruimd en ingepakt en ‘serieus’ overwogen lekker de boot en bus terug te nemen en een lekker warm bed op te zoeken. Na een uurtje wachten hebben we ons vermand en zijn we met onze totale bepakking op pad gegaan. Gelukkig werd het weer aan het einde van de ochtend beter en hebben we een mooie wandeling gemaakt met mooie uitzichten over de Franse vallei. Dit bleek de opmaat voor beter weer en de derde en vierde dag hebben we in de zon gewandeld en aan het eind van de trekking waren zelfs onze schoenen weer droog! Het hoogtepunt van de trip was de zonsopgang de laatste dag met uitzicht op de Torres del Paine. Terugkijkend was het een supermooie trekking en met je eigen tentje en kookspullen jezelf redden was echt back-to-basic en een leuke ervaring.

Na een fantastische maaltijd en een nacht in een goed bed zijn we doorgereisd naar Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld, waar we een boottocht door de Beagle Channel hebben gemaakt en van het uitzicht over de stad, bergen en Beagle Channel hebben genoten aan de top van de skilift. Hier hebben we ook super lekkere king crab gegeten. Onze laatste stop voordat we terug naar Buenos Aires zouden gaan was Puerto Iguazu, op de grens van Argentinië, Brazilië en Paraguay. Iguazu staat bekend om zijn watervallen en we hebben 1 dag de Braziliaanse kant en 1 dag de Argentijnse kant van de watervallen bezocht. De hoeveelheid water en de kracht hiervan is echt onbeschrijflijk. Tijdens het bezoek aan de Argentijnse kant werden we ook nog overvallen door een regenbui, zoals we nog niet eerder in ons leven hebben meegemaakt (iig niet dat we geen plek hadden om te schuilen, bedankt voor de poncho’s die in de koffer zaten op onze bruiloft!). We hebben hier ook nog een vogelpark bezocht, met super mooie toekans, flamingo’s, papagaaien, uilen, vlinders, krokodillen, etc. Het was ook mooi weer, dus we hebben ook gechilled in de tuin van ons hostel, met erg mooie bloemen, aan het zwembad.
Met de meest luxe bus ooit zijn we teruggegaan naar Buenos Aires, waar we op onze laatste dag het nationaal museum de Belles Artes en de Japanse tuinen hebben bezocht. De Tango show ’s avonds was een erg leuke afsluiting van onze fantastische reis. Het waren nog 3 zeer mooie intensieve weken, maar we hadden het zeker niet willen missen.

We kijken met super veel plezier terug op alle mooie, fantastische, afwisselende dingen die we hebben gezien en gedaan, de leuke mensen die we hebben ontmoet, het lekkere eten en drinken. We vinden het erg bijzonder dat we deze reis samen hebben mogen maken en hopen in de toekomst nog meer van onze mooie wereld te mogen zien. Dank voor jullie berichtjes en meeleven gedurende deze maanden en ook nog voor het fijne en warme welkom thuis dat we in december kregen. Reizen is toch het leukst als je weet dat je weer een fijne plek en familie en vrienden hebt om naar terug te gaan! Nu begint het ‘normale’ leven weer en we zijn heel benieuwd wat 2014 ons verder gaat brengen!